| Catalogus (SKU): | CAPP 138 SA |
| UPS/EAN/JAN: | 0753088013867 |
| Aantal Discs: | 1 |
| Format: | Hybrid-SACD |
| Publicatiedatum: | 15.8.2025 |
| Label: | Analogue Productions |
1. Kid Charlemagne
2. The Caves of Altamira
3. Don't Take Me Alive
4. Sign in Stranger
5. The Fez
6. Green Earrings
7. Haitian Divorce
8. Everything You Did
9. The Royal Scam
Steely Dan verkocht wereldwijd meer dan 40 miljoen albums en werd in maart 2001 opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame. VH1 plaatste Steely Dan op nummer 82 in hun lijst van de 100 grootste muzikanten aller tijden. Rolling Stone rangschikte hen op nummer 15 in de lijst van de 20 grootste duo’s aller tijden.
Het vijfde, multi-platina studioalbum van Steely Dan, “The Royal Scam”, geproduceerd door Gary Katz en oorspronkelijk uitgebracht in 1976 door ABC Records, betekende een keerpunt in de carrières van Donald Fagen en Walter Becker: het bevat meer nadrukkelijk gitaarwerk dan het voorgaande album “Katy Lied”, de eerste LP zonder oprichter-gitarist Jeff Baxter. De gitaarpartijen op “The Royal Scam” werden gespeeld door Walter Becker, Denny Dias, Larry Carlton, Elliott Randall en Dean Parks. Het album, dat al snel de 15e plaats bereikte in de Billboard 200, legde de basis voor de complexe arrangementen, de verfijnde muzikaliteit en de cynische teksten die het handelsmerk van de band zouden worden. Het wordt beschouwd als een van de meest muzikaal experimentele werken van de groep. Van het funky uptempo-nummer “Kid Charlemagne” tot het Latijns getinte “The Caves Of Altamira” en het jazzy “Don’t Take Me Alive”, biedt het album een brede waaier aan muzikale stijlen en wordt het gezien als het meest experimentele werk van dit briljante duo.
De teksten behandelen thema’s als verraad, corruptie en desillusie, en draaien vaak om personages die moreel dubbelzinnig of ronduit slecht zijn. Zoals andere Steely Dan-albums zit ook “The Royal Scam” vol met cryptische verwijzingen naar echte en fictieve personen en gebeurtenissen. In een BBC-interview in 2000 onthulden Becker en Fagen dat “Kid Charlemagne” losjes was geïnspireerd op Owsley Stanley, de beruchte “drugskok” die bekendstond om het produceren van hallucinogene middelen, en dat “Caves Of Altamira” gebaseerd was op een boek van Hans Baumann en ging over het verlies van onschuld.
De productie is bovendien buitengewoon verfijnd, met een helder en precies geluid dat de technische virtuositeit van de band benadrukt. Rolling Stone schreef in een recensie: “Becker en Fagen hebben hier werkelijk het ultieme ‘outlaw’-album geschreven, iets dat talloze bands uit het Zuiden is ontzegd omdat hun opvatting van het outlaw-concept zo beperkt is.” AllMusic waardeert het album met 4,5 van de 5 sterren en noemt “Kid Charlemagne” en “Sign in Stranger”“echte Steely Dan-klassiekers”.
Overigens was de albumhoes – een combinatie van een schilderij van Larry Zox en een foto van Charlie Ganse – oorspronkelijk ontworpen voor Van Morrison’s nooit uitgebrachte album “Mechanical Bliss”. In de liner notes van de geremasterde versie uit 1999 beschreven Fagen en Becker het als “de lelijkste albumhoes van de jaren ’70, zonder uitzondering – behalve misschien ‘Can’t Buy a Thrill’.”
Analogue Productions eert dit meesterlijke album nu met een sonisch uitmuntende Hybrid SACD. De unieke mix van rock, jazz en funk, evenals de compromisloze benadering van songwriting en productie, maken de Hybrid SACD van “The Royal Scam”, geremasterd vanaf de originele tapes door Bernie Grundman, tot een absolute must-have voor audiophiles en fans van het legendarische duo!