Berliner Meisterschallplatten - Het kan niet directer

  • Geplaatst op
  • Door SievekingSound
  • 0
Berliner Meisterschallplatten - Het kan niet directer

Deze naam verplicht: Emil Berliner wordt beschouwd als de uitvinder van de grammofoonplaat en de grammofoon - voor de opname en reproductie van muziek was het werk van deze technische genie (1851-1929) van cruciaal belang. Dus als een bedrijf de naam Berliner draagt, weet je: Hier wordt het erfgoed van deze pionier in geluidstechnologie met waardigheid gekoesterd, bijvoorbeeld in Berlijn-Kreuzberg. Daar bundelt Emil Berliner Studios drie digitale audioregieruimtes, een opnamestudio van 100 vierkante meter (de Meistersaal) en een analoge suite met een Neumann VMS-80 snijsysteem tot een eersteklas opnamestudio voor zowel analoge als digitale muziekproducties. In Hannover daarentegen wordt een bijzonder gevoelig deel van deze opnamen op vinyl geperst bij Berliner Meister Schallplatten GbR. Hiervoor vertrouwt het team rond de algemeen directeuren, producenten en geluidstechnici Rainer Maillard en Stephan Flock op het meest consistente van alle opnamemethoden: direct-to-disc mastering.

HiFi-fans en liefhebbers van de audiokunst weten: Elke opslag van muzieksignalen leidt tot een verlenging van het signaalpad en tot verlies van informatie. Met het direct-cut principe worden de omgezette geluidsgolven in elektrische trillingen daarom rechtstreeks overgebracht naar een lakfolie, die op haar beurt met galvanische middelen wordt gebruikt om de persvorm te vormen. Elke plaat is dan een (beperkte) enkele afdruk van exact deze mal - minder tussenstappen van de bron naar het afgewerkte vinyl zijn gewoon niet mogelijk in de productieketen van een analoge LP.

 

Natuurlijk geldt voor deze hoogste discipline van muziekreproductie het moeilijkste van alle regels, zowel voor geluidstechnici als voor muzikanten: hier heerst het "nul-fouten principe". Elke fout die gemaakt wordt door de muzikanten of de geluidstechnici, elke onnauwkeurigheid in het productieproces, vindt één-op-één zijn weg naar de uiteindelijke opname - overdubs of latere foutcorrecties zijn niet mogelijk met direct-to-disc mastering. En dus is dit consequent analoog muziekmaken en productieproces, van de prestatie van de muzikanten tot de plaatsing en het niveau van de microfoons en de optimalisatie van de akoestiek van de ruimte tot aan de afgewerkte langspeelplaat, niet te vergelijken met een normale studioproductie, maar vereist maximale zorgvuldige voorbereiding en concentratie van alle betrokkenen op het moment van creatie. Men zou ook kunnen zeggen: 100 procent authenticiteit leidt tot 100 procent muziek en originaliteit - maar ook tot 100 procent risico, stress en druk.

 

Maar hoe goed het klinkt als een muzikant, een band deze omstandigheden vertaalt in een paar extra procent adrenaline, wanneer de geluidstechniek zijn apparatuur perfect heeft gekalibreerd en afgesteld, werd bijvoorbeeld gedemonstreerd door het team rond Rainer Maillard en Stephan Flock in hun samenwerking met de uitzonderlijke Amerikaanse zangeres Jocelyn B. Smith, die op 2 en 4 mei 2011 met een briljant voorbereid kwintet een betoverende "Pure And Natural" performance presenteerde, variërend van jazz en soul tot blues en crossover (catalogusnummer BMS 1305). De goede hand van het team van Berliner Meister Schallplatten voor sonisch en artistiek hoogwaardige producties buiten de mainstream wordt ook gedemonstreerd door opnames zoals de verbazingwekkende Piazzolla-arrangementen van het Venezolaanse kamermuziekensemble Bolívar Soloist ("Música de Astor Piazolla"; BMS 1202) of de live opname van een concert door het trio Elaiza, dat op 28 maart 2013 slaagde in een fascinerende grensoverschrijding tussen Oost-Europese neo-folk en klanken tussen pop, crossover en rootsmuziek (BMS 1307).

 

De genummerde edities van elk van deze producties zijn natuurlijk geperst op 180-gram vinyl, en alle achtercovers bevatten gedetailleerde informatie over de gebruikte opnameapparatuur - van de microfoons en buismixers die zijn gebruikt tot de versterkers die zijn gebruikt in het bewerkingsproces.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.