Catalogus (SKU): | BM2422 |
UPS/EAN/JAN: | 4260428070221 |
Aantal Lp’s: | 1 |
Format: | Vinyl |
Publicatiedatum: | |
Label: | Berliner Meister Schallplatten |
1. As (Stevie Wonder, 1976)
2. Human Nature (Steve Porcaro, 1982)
3. Overjoyed (Stevie Wonder, 1985)
4. Man In The Mirror (Glenn Ballard, 1987)
5. Don’t You Worry ‘Bout A Thing (Stevie Wonder, 1973)
6. I Can’t Help It (Susaye Green / Stevie Wonder, 1979)
Michael Jackson? Stevie Wonder? Quincy Jones?
Helge Adam (piano/Rhodes) en Simon Becker-Foss (saxofoon) van From Scratch zijn grote fans van deze soul- en poplegendes, van wie de muziek nog altijd klinkt alsof die net is geschreven! Adam en Becker-Foss hadden al lange tijd de wens om een nieuw perspectief te bieden op de nummers van deze iconische artiesten en componisten. En welk medium leent zich daar beter voor dan jazz? Jazz biedt de perfecte ruimte om het verleden in nieuwe kleuren te hullen. Hun bandleden van From Scratch, Dieter “Zipper” Schmigelok (drums) en Peter Schwebs (contrabas), waren meteen enthousiast over het idee!
En omdat grote ideeën om grootse klanken vragen, werd de band uitgebreid: de Hannoveranen haalden Sonja Bittner (zang), Marvin Zimmermann (trompet/bugel), Georg Weisbrodt (trombone) en Andi Greiter (percussie) aan boord – stuk voor stuk topmusici met internationale ervaring. Met “Tribute” creëerden ze een prachtige ode aan soul – krachtig, met liefdevolle arrangementen, frisse grooves, strakke blazers en een directe, energieke live-uitstraling!
De samenwerking tussen From Scratch en de Emil Berliner Studios begon met een eerbetoon aan de legendarische Antonio Carlos Jobim. Twee albums – “Quiet Nights (Full Stage Stereo)” en “Quiet Nights (One Point – Blumlein)” – trokken veel aandacht, ook buiten de audiofiele wereld. Op beide LP’s spelen dezelfde muzikanten dezelfde nummers, maar in verschillende opstellingen met aangepaste microfoonplaatsing. Dit levert niet alleen een uniek inzicht op in opname-technologie, maar ook compleet verschillende interpretaties en emotionele klankwerelden.
Voor “Tribute” vertrouwden de technici van Berliner Meister Schallplatten – onder leiding van managing directors, producers en geluidstechnici Rainer Maillard en Stephan Flock – opnieuw op de meest pure opnamevorm: Direct-to-Disc Mastering. De soulvolle zang, jazzy nuances en beats die aan hiphop doen denken, de volle blazerssecties en meeslepende solo’s… alles werd rechtstreeks op vinyl opgenomen – zonder digitale nabewerking, vangnet of dubbele bodem. Alleen zo wordt de pure energie en levendigheid van het moment écht vastgelegd.
“Tribute”, het nieuwe klankhoogtepunt van Berliner Meister Schallplatten, werd opgenomen in Emil Berliner Studios (Studio 1), gesneden op 33 RPM en natuurlijk geperst op hoogwaardig 180-grams vinyl door Optimal Media.
Apparatuur:
Opnameapparatuur: DGG speciaal gebouwde microfoonvoorversterkers, ADT Faderbox, EMT 140 galmplaat
Microfoons: Neumann KMS 104 (zang), Neumann TLM 170 (trompet/bugel, saxofoon, trombone), Shure Beta 181-BI / piëzo-pickup (contrabas), Sennheiser MKH 800 (piano), Sennheiser MKH 30 (percussie), Sennheiser MKH 30 / AKG C414 / Audix D6 (drums)
Snijmachine: Neumann VMS 80
Snijkop: Neumann SX 74
Snijversterker: Ortofon Amp GO 741